Ansök om plats

Viljaskolan tar kontinuerligt mot ansökningar om skolplats för innevarande och kommande läsår. Om det finns fler sökande än platser så tillämpar vi syskonförtur och kötid som urvalsprinciper.

Viljaskolan Angered

Inför läsåret 24/25 räknar vi med att starta upp 2 stycken helt nya klasser i förskoleklass och ytterligare en klass i årskurs 4. Vid stort intresse kan fler klasser startas så tveka inte att ansöka om plats oavsett vilken årskurs ditt barn ska börja i.

Viljaskolan Sollentuna

Fram till och med den 1 juli ansöker du om plats på Dibber Norra Strand. Skicka in din ansökan via Norra Strandskolans hemsida här! I och med att Utbildia från och med den 1 juli är ny huvudman för skolan kommer alla barn och elever som idag går på skolan att behålla sin plats på skolan.

För dig som ansökt om annan skolplacering (från Norra Strandskolan) läsår 2024/2025

Om ni valt att ansöka om annan skolplacering än Norra Strandskolan inför läsåret 2024/2025, men nu önskar att behålla er plats, har kommunen öppnat upp möjligheten för er att dra tillbaka er ansökan. Det innebär att ni kan avbryta er ansökan om annan skolplacering och behålla er plats på Viljaskolan Sollentuna i augusti 2024.

För er som önskar behålla platsen på Norra Strandskolan behöver ni följa kommunens riktlinjer enligt nedan:

1. Om du/ni önskar dra tillbaka ansökan om ny skolplacering för barn som idag är placerade på Norra Strandskolan ska du/ni kontakta Sollentuna kommuns Kontaktcenter.
  2. Vårdnadshavare behöver lämna en kopia på id-handling alternativt visa upp legitimation vid besök hos Kontaktcenter vid Turebergshuset.
    1. Samtliga vårdnadshavare behöver uppvisa legitimation. I och med att ansökan dras tillbaka behåller eleven sin plats på Norra Strandskolan.

Tillbakatagande av skolansökan bör helst ske senast den 29 februari. Om man inte hinner innan dess så går det även att ändra sig hela vägen fram till skolstart genom att ta kontakt med Dibber eller Utbildia.

Hur söker man plats på Viljaskolan?

Fyll i ansökningsformuläret som du kommer till genom att klicka på den gröna knappen längst ner på sidan, ”Ansök om plats här”. Hör av dig till oss om du behöver hjälp med att fylla i formuläret.

När du skickat in en ansökan får du ett automatsvar från vårt kö-system. Får du inget svar så kontrollera att mailet inte hamnat i din skräppost. Hittar du inget svar så hör av dig till oss på adressen info@viljaskolan.se.

Antagning

Vi tar hänsyn till de här sakerna i tur och ordning när du söker plats för ditt barn på Viljaskolan:

1. Syskonförtur. Syskon som söker till Viljaskolan har förtur.
  2. Anmälningsdatum till kön.

Det är viktigt att du skriver in rätt mejl- och telefonuppgifter så att vi kan nå dig. Om vi inte kan nå dig när vi har plats att erbjuda så kan du strykas ur kön.

Om du tackar nej till en plats men ändå vill stå kvar i kön så börjar din kötid om från det datum du tackar nej.

Ansök om plats

Angered